Primärvård

Vaccination av katt

Vaccination

Hundar och katter bör vaccineras årligen. Hundar vaccineras mot hundpest (parvo), valpsjuka, smittsam leverinflammation (HCC) och kennelhosta. Katter vaccineras mot kattsnuva och kattpest.

Om du ska resa utomlands med din hund eller katt finns särskilda krav för vaccination. Alla hundar och katter som ska resa från Sverige måste vara ID-märkta med chip och ha ett giltigt EU-pass. Beroende på vilket land ni ska resa till finns olika krav och rekommendationer om vaccinering och profylax. Till de flesta länder måste man rabiesvaccinera, men till Medelhavsregionen kan det även vara lämpligt att vaccinera mot t.ex. leptospiros.

Besiktning

En veterinärbesiktning är en noggrann klinisk undersökning. Besiktning kan göras av olika skäl – inför försäljning av valpar eller kattungar, vid ägarbyte på vuxna djur, för försäkring av ett vuxet djur eller inför parning av tikar äldre än 7 år. Syftet med en veterinärbesiktning är att få en kontroll av djurets allmänna hälsotillstånd. Vid en besiktning lyssnar man på hjärta och lungor, tittar på tänderna/bettet, undersöker hud, rörelsemönster och så vidare. När besiktningen är klar får man ett besiktningsintyg med sig hem. Det är giltigt i 7 dagar efter utfärdandet.

Besiktning
Kastrering

Kastrering är ett rutiningrepp och kan utföras på alla hundar och katter. Friska djur kastreras från ca 5-6 månaders ålder, men kan göras tidigare i vissa fall. Kastrering förebygger ovälkomna kattungar/valpar och man slipper hormonella könsrelaterade beteenden. Många blir mer hemkära, mindre revirhävdande, mindre risk för urinerande inomhus, något lugnare och mer lätthanterliga. Tidig kastrering minskar också risken för sjukdomar som exempelvis juvertumörer. Kastrering har dock också en del negativa konsekvenser, exempel har djuren lättare att bli överviktiga, så det är viktigt att tänka igenom utfodringen efter kastrationen. Pälskvalitén kan bli något sämre. Vi rekommenderar ALLTID att utekatter kastreras. Sällskapshundar kan med fördel kastreras, men kastrering ersätter inte en god uppfostran och ska alltid göras efter övervägande om för- kontra nackdelar.

Dräktighet

En tik är dräktig omkring 60-63 dagar (58-65 dagar). Efter ungefär 25 dagar kan man se fostren med ultraljud och då kan man se både hjärtverksamhet och fosterrörelser, men det är svårt att med säkerhet ange antal valpar. Röntgen är lättare att använda för att se antal valpar, men är kullen stor kan det vara svårt även då. Valparna kan ses med röntgen efter ca 45 dagars dräktighet.

En normal valpning kan ta upp mot ett halvt dygn. Det är dock viktigt att ha tiken under sund övervakning och att kunna avgöra när det inte längre är ett normalt förlossningsförlopp och det är dags att kontakta veterinär – exempelvis om tiken krystar kraftigt utan att det kommer en valp inom 20 minuter, om vattnet går utan att tiken kommer in i något aktivt värkarbete, om tiken får gröna flytningar från vulva, om tiken inte visar tecken på förlossning trots att hon är väl över tiden. Vi på Alingsås Djursjukhus finns oftast tillgängliga dygnet runt, året om och vi har mycket god rutin för behandling av förlossningskomplikationer.

Ring gärna till receptionen och berätta om du har en tik som troligtvis kommer att valpa under kommande natt och tidigare haft förlossningssvårigheter.

Det är viktigt att läsa på om en normal dräktighet och valpning i god tid för att vara förberedd som djurägare/uppfödare. Vi rekommenderar boken Valpningsboken av veterinär Anne-Sofie Lagerstedt.

Hundvalpar
Avmaskning

Regelmässig avmaskning av hund och katt rekommenderas inte! Man ska aldrig avmaska ”för säkerhets skull” då risken är stor att vi får resistenta maskar och i framtiden får svårt att hitta verksamma avmaskningsmedel.
Ser man mask i avföringen kan man avmaska med vanligt receptfritt avmaskningsmedel från apotek. Till katt kan det vara svårt att ge tabletter, och då finns receptbelagt avmaskningsmedel som droppas på huden i nacken. Kontakta oss så hjälper vi till med receptförskrivningen!
Misstänker man att katten eller hunden har parasiter som inte försvinner med den vanliga avmaskningen ska man lämna in avföringsprov. Att bara ge en vanlig avmaskning en gång till kommer troligen inte ha någon effekt. Med avföringsprov kan man säga exakt vilken slags parasit det rör sig om och då sätta in rätt behandling utifrån provsvaret. Särskilt viktigt är det med avföringsprov om man misstänker parasiter hos kattungar eller hundvalpar, eftersom en del parasiter kräver lång behandling med receptbelagda läkemedel och unga djur är särskilt utsatta eftersom de har sämre motståndskraft.

Tänder

Tandsjukdomar är mycket vanliga hos både hund och katt. Hundar drabbas av plack och tandsten som kan ge upphov till tandköttsinflammation och tandlossning. Tandborstning (helst varje dag!) och sköljning av munnen med klorhexidinlösning (Paroex eller utspädd Corsodyl) fungerar förebyggande. Blir det mycket tandsten och tecken på tandköttsinflammation bör man boka tid för ordentlig åtgärd av munnen. Endast under narkos kan man få bort den skadliga tandstenen under tandköttskanten. Vi tar bort tandsten med ultraljudscaler, vilket är en effektiv och skonsam metod. Vid behov drar vi ut tänder som drabbats av tandlossning.

Katter kan också drabbas av tandsten och tandlossning, men vanligare är att katter får en mycket smärtande tandsjukdom som heter FORL. FORL går inte att förebygga och det finns ingen behandling som får tänderna att läka igen. För att katten ska slippa ständig smärta från munnen får man röntga tänderna och sen dra ut eller amputera alla tänder som är skadade. FORL är vanligast hos äldre katter.

En del valpar tappar inte sina mjölktänder i tid, särskilt vanligt är det hos småhundar. Har inte mjölktanden tappats när den permanenta tanden är uppe till hälften kan man behöva dra ut den kvarsittande mjölktanden. Kvarsittande mjölktänder gör att det blir för trångt i munnen och de permanenta tänderna kan växa fel, vilket kan vara mycket svårt att rätta till senare i livet, så det är viktigt att agera i tid för att hundens bett ska bli korrekt! Ta för vana att titta vid valp/unghund i munnen varje vecka kring tiden för tandbytet (runt 5-6 månaders ålder) och tveka inte att kontakta oss för en kontroll av munnen om du är osäker.

Har hunden eller katten brutit en tand? I regel bör tanden dras ut för att undvika smärta och infektion i munnen. Upptäcker du en bruten tand i munnen på ditt djur bör du boka tid för undersökning så vi kan göra en bedömning om lämplig åtgärd.

Kontroll av tänder

Vi använder oss av kakor för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att surfa på den här webbplatsen godkänner du användandet.
Läs mer om hur kakor används.